Rapport från Vänsterpartiets 38:e kongress i Gävle

Ombud som var med: Stina Hallberg, Falkenberg; Paulina Lundkvist, Halmstad; Eva Kronwall, Falkenberg; Freddy Jensen, Varberg. Freddy var delegationsledare på kongressen och satt därför i kongresskommittén.

Närvarande för valberedningen från Halland: Mikael Hallberg, Falkenberg.

Åhörare på plats: Kjell-Erik Karlsson och Madelene Jensen, bägge Varberg.

Fredag:

Efter en pampig entré, där vi fick höra internationalen på ett aldrig tidigare, men otroligt ”ståpälsframhävande”, framfört sätt av Gävle Symfoniorkester, höll Lars Ohly sitt inledande tal. Det handlade om vilken resa den svenska välfärden gjort från 1930-talet fram till dags dato. Från att ha byggts upp från inget – till att bli ett av världens bästa välfärdssamhällen – till en oroväckande snabb urholkning.

Sedan var det igång. Vi var redan från början nästan 2 timmar försenade, så vi fick snabbt ta del av det excellenta presidiets vassa förmaningar om disciplin i tidssparande syfte. Nu är det inte så lätt att tygla några hundra debattsugna och kongresshungriga Vänsterpartister, så nattmanglingen kröp allt närmare. Det enda skälet till att det undveks var att lokalerna larmades på strax efter midnatt. (Tack för det Gävle, vi gick alla upp väldigt tidigt för att åka och hälsa på dig). Så dagen slutade ca 00.15.

Redan första dagen var Paulina och jag uppe i talarstolen. Nu pratade inte vi om det som var mest angeläget för övriga kongressen, vilket var 6 timmars arbetsdag. Många ville att det skulle vara med i valplattformen. Så blev det också till allas (kanske inte partistyrelsen) stora glädje, men det beslutet fattades inte förrän på lördagen.

Lördag:

HN, DN, Sydsvenskan – alla hade med ett citat från mitt framförande dagen innan: ”Vi är inte lillbrorsan som sitter i hörnet och jamsar med” apropå samarbetet med S och MP. Så dagen började bra för Halland.

Debatten fortsatte under dagen, och motionerna om valplattformen tog mycket tid. Återigen fick vi bannor av presidiet, och återigen gav vi högaktningsfullt i det. Det resulterade i att ett helt block av allmänmotionerna lyftes ut ur kongressen, och kom inte att behandlas alls.

Denna dag valdes Lars Ohly enhälligt till partiledare ytterligare en mandatperiod. För undertecknad kändes det bra, övriga på kongressen – båda Hallänningar och andra – får tala för sig själva i den frågan.

Jag fick nytta av min mediautbildning då TV4 intervjuade mig. Det märktes att det söktes konflikter och scoop, men tack vare den eminenta utbildningen stod jag emot (tror jag, har inte sett inlägget).

Stina och Eva var uppe i talarstolen denna dag, och därmed var Halland 100-% igt. Bägge gjorde lysande inlägg.

Idag togs som sagt beslut om att föra in ett stycke om att Vänsterpartiet ska verka för att 6 timmars arbetsdag med full lön ska införas. Men det togs också beslut, efter ett gediget pläderande, om att införa en fjärde viktig fråga i valplattformen, nämligen Klimatfrågan. Kongressen var inte redo att släppa frågan till Miljöpartiet. Och det kändes helt ok att bägge dessa frågor kom med.

Efter detta var valplattformen klar, och vi gick in på de allmänpolitiska motionerna. Ännu en gång var talarlistan låååååååång, så vi fick bryta för val av partistyrelse, revisorer och programkommission samt kongressfest. På kongressfesten underhöll Ronnie Eriksson – helt suveränt. Han kunde mosat Reinfeldt i en debatt vilken dag som helst – han behöver ju inte hålla sig till spelreglerna. Ett litet exempel: stackars Christer Fuglesang. Här har han tränat i 18 år för att till sist komma upp i rymden. Allt funkar skitbra; start, månpromenad, landning, läkarundersökning i 3 veckor, flygning hem till Sverige, landning. Sedan kommer det. Vem möts han av om inte Maud Olofsson??!! Nu måste han göra om det hela för att se om det går bättre nästa gång.

Söndag:

Idag fick vi reda på att Stina blev vald till ordinarie revisor! Men Halland kom med på fler håll. Mikael Hallberg blev omvald i valberedningen och jag blev ersättare i partistyrelsen. Så nu är Halland med på kartan igen. Nu gäller det bara att jobba på så vi får stanna på den.

Paulina var uppe i talarstolen idag igen och gjorde ett väldigt bra jobb. Men det hände annat också idag. Först så hade vi besök av Bård Vegar Solhjell från SV i Norge, en fantastiskt bra talare. Och Mona, Peter och Maria från samarbetspartierna kom och hälsade på oss. Och Peter var faktiskt riktigt rolig!!!

Resten av dagen ägnades åt organisations- och stadgemotioner.

Reflektioner:

Valplattformen, i den reviderade utgåvan, var de flesta nöjda med. Man tyckte att den täckte det mesta, men man ville ändå gärna ha med bara sin lilla viktiga fråga. Kongressens ombud fick med 2 viktiga frågor: 6 timmars arbetsdag och klimatet. Det förekom ingen lobbyverksamhet runt Hallands delegation, och jag tror inte att det förekom på andra ställen heller. Det var ett nöje och en ära att få leda delegationen – alla skötte sig jättebra!

”Intressant med det stora stödet för 6 timmars arbetsdag” – Eva och Stina

”Lite irriterad på alla pekfingrar från partistyrelsen, men nöjd med utfallet. Det känns som vi fick en valplattform med brett stöd, som dock kunde haft lite spetsigare formuleringar à la Ohlys avslutningstal” – Paulina.

”Debatten om valplattformen var på temat: PS har skrivit en bra valplattform och jag håller med om att vi måste prioritera, men min lilla hjärtefråga här måste i alla fall vara med!” – Stina.

”Bra med det starka engagemanget i miljöfrågan, som gjorde att vi fick en fjärde fråga att gå till val på” – Eva, Paulina och Stina.

”En motion om att avbryta samarbetsdiskussionerna med s och mp avslogs med stor majoritet och det hade väl blivit heldumt att avbryta dem nu” – Stina.

”Ronnie E var suverän. Träffsäker, vass satir” – Paulina.

”Tyvärr blev det inte bifall till jordbrukspolitiskt program. PS ska till nästa kongress ta fram ett förslag till förenklad poströstning vid val av kongressombud, vilket verkar välbehövligt” – Stina.

”Bra arrangemang i bra lokaler, men tråkig mat för vegetarianer. Ändras nog efter markeringen om den vegetariska maten och att den ska vara norm när partiet ordnar evenemang” – Paulina och Eva.

”Talade för Marias motion om feministiska män som fick en del stöd av andra, men som tyvärr inte gick igenom” – Paulina

”Motionen om alkoholfria partievenemang gick inte igenom, men det hindrar inte att vi börjar jobba i de banorna ute i distrikt och partiorganisationer” – Eva.

”En vänlig, lite tam men ändå varm och peppande kongress!” – Stina.

”Jag är också glad för att partiet ska arbeta för slopad vårdavgift för tvångsvårdade, vilket jag talade för” – Stina.

Freddy Jensen