Fullmäktigeledamöter 2014-2018

Kommunfullmäktige

Vänsterpartiet i Halmstad har fyra ordinarie ledamöter i Kommunfullmäktige. Totalt utgörs fullmäktige av 71 stycken folkvalda representanter från olika partier. Vi har även två ersättare som hoppar in ifall någon av våra ordinarie av någon anledning inte kan delta på kommunfullmäktigemötet, som är ca 1 gång per månad.

Hur ledamöterna väljs

Vilka som blir partiernas representant beror på vilken plats de har på valsedeln. Inför varje val har partierna interna möten där partimedlemmarna röstar fram i vilken ordning partiföreträdarna ska stå på valsedeln. De som står högst upp på valsedeln är de som kommer in i Kommunfullmäktige. Hur många som blir invalda bestäms av hur stort stöd partiet fick i det senaste valet. Ju större andel röster, desto fler platser får vi i fullmäktige.

Gruppledaren

Den person som står allra överst på listan är den som blir gruppledare för partiet i Kommunfullmäktige. Nuvarande mandatperiod är det Tania Bengtsson som är gruppledare för Vänsterpartiet i Halmstad. Hennes uppdrag är att hålla ihop vår kommunpolitiska linje och samordna gruppen inför Kommunfullmäktige. Det görs i kommungruppen, där även våra nämndsledamöter, ledamöter i kommunala bolagsstyrelser och representanter i tingsrätten deltar. Läs mer om kommungruppen här: http://halmstad.vansterpartiet.se/foretradare/kommungruppen/

Här är våra ledamöter i kommunfullmäktige för 2014-2018:

Ordinarie ledamöter:

Ersättare: