• Karin Rågsjös 1...

Karin Rågsjös 1 maj-tal 2016

karin-ragsjo
Karin Rågsjö

Karin Rågsjös 1 maj-tal 2016. Längst ner på sidan finns länk till youtube, där talet finns publicerat i sin helhet.

Idag är det arbetarnas dag. Idag demonstrerar vi för att upprätthålla människovärdet. Idag demonstrerar vi för solidaritet. Idag demonstrerar vi för att Tillsammans gör vi skillnad.

Vi lever i en tid då girighet, främlingsfientlighet och egoism blivit ledord i Sverige och i Europa.

I en tid när inte bara Sverigedemokraterna, utan även Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna knappt talar om annat än invandring och dess konsekvenser,

Vi behöver prata om de verkliga samhällsproblemen, som arbetslöshet och bostadsbrist, urholkad välfärd och klimatkris. Om ett samhälle där klyftorna ökar. Där fattiga blir fattigare och rika rikare.

Vänstern behövs mer än någonsin. Vi behöver tala om höger och vänster. Om att göra skillnad.

Socialdemokraterna är ängsliga. Kanske lyckas de undvika att borgarna fäller deras regering. Men det är samtidigt ett säkert recept för valförlust. Om socialdemokraterna vill se en rödgrön seger i nästa val måste de tillsammans med oss våga visa väljarna att det är skillnad på vänster och höger. Ta fram de förslag som är vänster. Stå för dem och kanske förlora. Vara tydliga. Vara vänster.

Den fd. alliansen lämnade över ett land där Sverige var bäst i Europa när det gäller stora skattesänkningar och att överlämna skattefinansierade verksamheter inom vård, skola och omsorg till privata vinstintressen. Den förra regeringens ande svävar över riksdagen. Borgarna står fortfarande för en klass politik.

En klasspolitik som heter duga.  RUT – Bidrag till Danderyd, Bromma, Vellinge och Stockholms innerstad.

140 miljarder i skattesänkningar satte djupa spår i välfärden. Ojämlikheten växer fortfarande. Ingen arvsskatt, en fastighetsskatt som är nada , ingen förmögenhetsskatt .Ett paradis för de rikaste . Klyftorna ökar, ojämlikheten växer. Många håller i sina RUT och ROT avdrag som gosedjur. Smågodis till folket när de rikaste ständigt får trerätters. Blåsta av kapitalet och regeringar.

1 maj-firandet

Enligt SVT:s granskning undanhåller skatteflyktingarna 46 miljarder från svenska staten varje år. Till det kommer åtskilliga miljarder som årligen försvinner från välfärden i form av vinstuttag. Men; det hålls inga presskonferenser om det. Var är tävlingen mellan partierna om att sätta dit fuskarna och stoppa blödningen i vår välfärd?  Var är dreven? Inte där de borde vara.

Den parlamentariska situationen har gett Vänsterpartiet stora möjligheter. Men det behövs en tydlig riktning. Skillnaden mellan höger och vänster måste synas. Annars göds politikerföraktet. . Mao måste skatten höjas och bidragen till de rikaste tas bort. Det måste finnas en tydlig vänsterriktning.

10 miljarder till välfärden är en enorm seger för vänstern.

Satsningen på de 10 välfärdsmiljarderna är permanent och gäller från och med år 2017.

Med de 10 miljarderna tar Sverige viktiga steg i rätt riktning, mot större jämlikhet och jämställdhet. Det här visar att när regeringen samarbetar med Vänsterpartiet får vi möjlighet att tillsammans bygga upp och utveckla den välfärd vi alla behöver.

Halland får 68 miljoner fram till och med 2018 varje år.

Utöver det finns flera vänsterreformer på ;  fri mammografi, på förlossningsvården, psykisk hälsa, anställda inom äldreomsorgen gratis preventivmedel, riktade insatser för att nå de kvinnor som har sämre hälsa än genomsnittet. Etc.

En del av finansieringen av vänstermiljarderna kommer från att Vänsterpartiet har fått igenom kravet på bättre beskattning av bankerna och finanssektorn. Det handlar om 1,4 miljarder kronor per år. Vi i Vänsterpartiet vill mycket mer i fråga om att beskatta kapitalet. Vi vill se över ränteavdragen och fastighetsskatten och det är hög tid att titta på möjligheterna att återinföra arvskatten- och förmögenhetsskatten. Och vi vill självklart stoppa alla de superrika som gömmer sina förmögenheter i olika brevlådeföretag i skatteparadis runt om i världen. Vi vill se en politisk vilja som sätter stopp för de superrika skattesmitarna. ”Pay it back time”.

Borgarna är fångade i sin egen våta dröm om valfrihet. Spiken i kistan är konceptet med vinster i välfärden, som inte minst är tydlig inom skolan. FD FP numera liberalerna ansvarade för en utbildningspolitik som ledde till en extrem kunskapssegregering och dessutom till att skolresultaten generellt sjönk. De som får betala är arbetarklassens barn. Skolan är numera designad för elever som kommer från akademikerhem. Ett svek. Det måste vi ändra .

Otrygghet gör oss sjuka.

Titta på de ungas psykiska hälsa. Den otrygga arbetsmarknaden gör att den psykiska hälsan sviktar. 17 % av alla i Sverige lider av depression och ångest.

Fast anställning ska vara norm, Minska missbruket av bemanningspersonal, Arbete och konkurrens på lika villkor

Därför kräver vi att alla som arbetar i Sverige ska omfattas av svenska kollektivavtal,

Människor som kommer från Mogadishu eller Aleppo ska inte ha  mindre summa i lönekuvertet än om de är födda i Sandviken eller Göteborg, Högern vill De vill dumpa villkoren och därmed devalvera människovärdet.

Sänkta löner drabbar kvinnor särskilt hårt. De låga lönerna och den stora andelen deltider gör att många kvinnor med arbetaryrken redan i dag har svårt att få pengarna att räcka till. Det syns i en ökad barnfattigdom. Därför vill vi även lagstifta om rätten till heltid. Det är slut på rean!

Typiskt nog är det alltid de som har höga löner som föreslår sänkta löner för andra. Och då är det alltid för de som har låga löner. Men det går inte att sänka lönerna för en grupp utan att de pressar ned lönerna för andra. Vad Sverige behöver är inte fler fattiga utan fler människor med trygga anställningar med schyssta villkor.

Högern vill inte bara sänka din lön. De vill också höja din hyra. Finns bara ett sätt att lösa bostadsbristen – vi måste bygga – Vi säger blankt nej till marknadshyror .Vi ser inte på människor på det sättet. Vi säger nej till garderober för vissa och lyxlägenheter för andra.

13035458_10154772844343275_1622408807_o
Tillsammans gör vi skillnad!

Rättvisa och klimat hänger ihop. De som belastar miljön och klimatet mest måste också vara de som får göra de största förändringarna i konsumtion och livsstil. Endast genom minskade klyftor mellan fattiga och rika och mellan män och kvinnor kan vi uppnå ett ekologiskt hållbart samhälle.

Kriget i Syrien har nu pågått i 5 år.

Skulle vi stanna om vi riskerade våra liv? Skulle vi låta våra söner tvångsrekryteras till en säker död? Nej vi skulle fly.

År 2015 kom en procent av världens flyktingar till Europa. De motsvarade en tiondels procent av EU:s befolkning.  På ett sätt har Sverige visat sig från sin bästa sida. Tusentals frivilliga kunde inte sitta hemma längre när flyktingarna kom utan valde i stället att hjälpa till. .

Sverige har en lång historia av att ta emot många människor på flykt, trots att vissa alltid sagt att det varit omöjligt. De människor som kom då är nu en självklar del av vårt samhälle. De var med och byggde upp den starka välfärden i det här landet, för att vi såg till att det fanns utbildning och arbeten. Sveriges historia visar att rätten till asyl och en stark välfärd kan gå hand i hand.

Sverige behöver investera i alla människor som bor här, både nya och gamla svenskar. Här finns ett vägval – passivitet eller att satsa långsiktigt.

Omvärlden har ett stort ansvar för utvecklingen i Syrien 5  års krig. Länder som Iran, Turkiet, Saudiarabien, Ryssland och USA har understött de olika stridande parterna och underblåst kriget. Al-Assads oljefatsbombningar och Daeshs- IS  terror möjliggörs av dessa länders intressen och den syriska civilbefolkningen får betala med sitt lidande.

Vill vi besegra Daesh måste vi stödja dem som varje dag kämpar mot terrorn på marken i Syrien. För det första måste vi kräva att Turkiet slutar bomba kurdiska mål i Syrien och Irak, för de andra måste kurderna bjudas in till fredssamtalen och för det tredje måste vi öka den humanitära hjälpen till Rojava. Låt oss bygga upp skolorna, och sjukhusen och ge hjälp till de människor som flyr från sina hem, så att kurderna och deras allierade kan ta fighten mot Daesh.

Kriget i Syrien har ökat Turkiets makt i regionen. Ett Turkiet som under Erdoğans styre tagit fler betydande steg bort från demokratins väg. Rapporterna om grova kränkningar av mänskliga rättigheter, inskränkt yttrandefrihet och ett växande förtryck av landets kurder avlöser varandra. , Tusentals oppositionella, journalister och aktivister har fängslats och våldet trappas upp i en rad kurdiska städer. Hitintills har fler än 300 civila dödats.

Det är detta land som EU nu utser till sin egen gränsvakt. Den svenska regeringen stöder avtalet och bidrar med 700 miljoner kronor. Det är inget annat än en skam. Samtidigt fortsätter människor att fly för sina liv. Europa som projekt faller ihop och klarar inte av humanitära kriser. EU är bankernas pakt inte människornas.

Karin Rågsjö, Vänsterpartiets vårdpolitiska talesperson