20130517 Vänsterpartiet har varnat för det här

SVAR till Janne Svensson 17/5

Du har ställt en fråga till moderaterna, KD och till liberalerna J Axelsson och S Åkerlund om vad de har att säga till dem som trots sjukdom blir utförsäkrade.

Vänsterpartiet har tillsammans med S och MP fått en enig riksdag att kräva att regeringen till hösten ska komma med konkreta förslag till hur alla som är sjukskrivna ska få rätt till rehabilitering innan utförsäkring kan komma i fråga. Det är mycket bra.

Tyvärr får vi ingen majoritet för att avskaffa den bortre tidsgränsen, den så kallade stupstocken som gör att människor utförsäkras. Vänsterpartiet vill satsa på bättre rehabilitering och ett viktigt steg på den vägen är riksdagsbeslutet att alla som är sjukskrivna ska ha rätt till insatser och rehabilitering och uppföljning av åtgärderna innan man blir utförsäkrad.

Vi i Vänsterpartiet har hela tiden varnat för konsekvenserna av utförsäkringarna och jakten på de sjukskrivna. Kommer vi i regeringsställning kommer vi att ändra på detta och se till att sjukförsäkringen kommer att bli ett stöd och utgöra ett led i människors tillfrisknande.

Wiwi -Anne Johansson (V), riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet

Tania Bengtsson, ordförande Vänsterpartiet Halmstad