Kommunfullmäktige 2012-04-16

P1030241
Årets bästa arbetsplats utsågs som första ärende och det blev skolkontorsområde Söder som bestod av ett antal alerta damer som stolta över sin verksamhet gav en god presentation av hur de sköter administrationen av en stor del av det byråkratiska för förskola och skola.
Sedan handlade det om Revisonsberättelse och årsredovisning för kommunen 2012. Här blev rejäl debatt mellan socialdemokrater och alliansföreträdare. Jag gav mej inte in i debatten men som lyssnare blev det för mig oerhört tydligt hur alliansen med sina lågt satta och knepiga mål får det att låta som om de satsar och når framgång när de inte gjort något annat än privatiserat och sparat under sina år vid makten! Jag kritiserade deras mål i budgetdebatten förra året och än tydligare blev det nu hur det gäller att beskriva bakåtgång som framgång, hu! Glädjande nog hade HP en artikel om målen hoppas Halmstadborna kunde se igenom något av retoriken här.

Beslut antogs om detaljplanerna för gamla sporthallstomten och parkeringstomterna runtomkring så nu hoppas vi att det snart byggs bostäder där.
Vänsterpartiets motion om barnfattigdom gav en debatt där också S tog plats i debatten – bra. Här framgick att man från alliansens sida inte ens vill ta i ordet fattigdom – det finns inte på deras karta! I stället menade man att detta tar vi tag i vi behöver inte utreda och det handlar om ”socialt utsatta” och det behöver man inte vara fattig för att vara… Motionen avslogs tyvärr så någon undersökning om hur det ser ut i Halmstad blir inte av.

Vår motion om feministiskt självförsvar var också uppe till beslut. Här blev ingen annan debatt än att folkpartisten Per Carlsson avfärdade motionen med att man inte skulle lära kvinnor/flickor att slåss! Bedrövlig argumentation. Motionen avslogs.