Vänsterpartiet i 7 Dagar

Idag publicerar lokaltidningen Halmstad 7 Dagar en valartikel om Vänsterpartiet och vårt förstanamn Tania Bengtsson.

HALMSTAD. 7 Dagar räknar ner till valet i september. I en serie artiklar träffar vi de tyngsta företrädarna för alla de politiska partierna i kommunfullmäktige. I dag: Vänsterpartiet

Foto: Axel Johnson

Vad är det viktigaste ni uträttat under mandatperioden?

– Precis som flera andra små partier vittnar om har vi haft svårt att uträtta något i opposition. Men vår politik mot vinstuttag i välfärlden tycker jag har fått ett genomslag, både på riksplanet och i Halmstad. Det märks när jag pratar med folk.

Ditt parti fick 5,6 procent i riksdagsvalet 2010, i Halmstad 3,8 procent. Varför gick sämre i Halmstad?

– Halland är ett tufft distrikt för Vänsterpartiet historiskt sett, det är nog den förklaringen jag kan se.

Varför ska Halmstadborna rösta på er?

– För att vi är garanten mot vinster i välfärlden i Halmstad. Det blir inga fler privatiseringar med Vänsterpartiet vid makten. Vi ser gärna också att att privat verksamhet ska återgå till kommunal regi, framförallt äldreboenden. Skolor är ju knepigare, men vi vill inte se vinstdrivande skolor i Halmstad heller. JB–gymnasiet är väl ett ganska bra exempel på hur det kan gå.

Vad vill ni prioritera lokalt?

– Verklig valfrihet i äldreomsorgen, ordentliga heltidststjänster i vården och mindre fritidsgrupper. Halmstad har, med all rätt, fått kritik av Skolverket för fritidsgruppernas storlek – så det är något som måste bli bättre. Vi vill också se tusenkort i kollektivtrafiken, som ett slags högkostnadskydd. Gratis bussresor för alla upp till 20 år och för de som är över 75.

Vad måste bli bättre i Halmstad?

– Bostadssegregationen. Den måste brytas! Vi vill se fler och mindre hyresrätter för unga och gamla, i och utanför staden. Jag läste att Suzanne Åkerlund uttalade sig i den här serien om att Tylösand är vårt mest segregerade bostadsområde – och där har hon väl rätt. Men då får vi ju göra något för att förändra läget också. HFAB är nyckeln. Blir det ett byte här i rådhuset lär vi få en kommunal bostadsförmedling – för där har vi Socialdemokraterna med oss.

Flygplatsen ska läggas ner, tycker ni. Varför det?

– Den är en miljöbov som kostar mycket pengar. Den går inte runt, utan får bäras upp av andra kommunala verksamheter.

Men näringslivsmässigt då. Behöver vi inte kontakten med Stockholm?

– Nej, inte till det priset. Dessutom har vi en flygplats i Ängelholm varifrån många redan flyger i dag.

Kontaktcentret i rådhuset gillar ni inte heller. Varför?

– Vi ser hellre flera medborgarcentrum utanför stadskärnan, Getinge, Oskarström, Vallås, än att centrum ska få allt. Jag ser hellre att kommunen kommer till medborgarna än tvärtom.

I ert valmanifest finns många stora satsningar. Barngrupperna på förskolan ska minskas, hemvårdsbidrag ska delas ut och en ny biogasanläggning ska byggas. Hur har ni råd med det?

– Tar vi biogasanläggningen tror jag säkert att vi kan hitta en regional eller interkommunal lösning som fungerar alldeles utmärkt. Men Halmstad är en oerhört rik kommun som i dag lägger pengasr på hög. Även om vi också kan tänka oss en skattehöjning finns det resurser att ta av.

Du listar antirasism som din hjärtefråga. Hur ser du på de strömningarna som finns i samhället i dag?
– Oroande, så klart. Vi pratar alldeles för lite om solidaritet i debatten i dag. Och jag blev väldigt upprörd när jag läste er intervju med SD:s Catharina Strandquist som ställer svaga grupper i samhället mot varandra. Äldre mot invandrare, unga mot invandrare. . Jag tycker att det är fruktansvärt att sparka på de som ligger på det sättet.

Vilka vill ni regera med?

– Socialdemokraterna. Borgerliga MP är inget alternativ. Om vi får bestämma har vi ett helrött Halmstad efter valet.

AXEL JOHNSON