Dags för en aktiv bostadspolitik för Halmstads kommun!

– Halmstad är i behov av en bostadspolitik, säger Mariann Norell. Vänsterpartiet Halmstad lägger därför idag en motion om en aktiv bostadspolitik för Halmstads kommun.

– Vi menar att kommunen överlåtit bostadsfrågan helt åt marknaden. Det har lett till att vi har en överhettad bostadsmarknad som egentligen bara gynnar de som har gott om pengar och som leder till ökad bostadssegregation, säger Tania Bengtsson. Unga kan inte flytta hemifrån, äldre har svårigheter att byta bostad och höga bostadskostnader skapar svårigheter för barnfamiljer. Halmstad behöver en kommunal bostadspolitik för alla.

Det finns mycket som kommunen kan göra för att öka bostadsbyggandet och minska segregationen i hela kommunen. HFAB är ett viktigt redskap för att förbättra möjligheterna på bostadsmarknaden. Kommunen kan agera genom att upplåta mark med tomträtt och ge tydliga direktiv till HFAB.

Även centralt lägger Vänsterpartiet förslag om ett investeringsstöd för att underlätta och förbilliga byggandet av mindre lägenheter.

Mariann Norell och Tania Bengtsson

Vänsterpartiet Halmstad

Kontakt: Mariann Norell 073 207 3000, Tania Bengtsson 0709 166 397

ppbostad